Startpagina   Acupunctuur   Dry needling   Shockwave therapie   Lasertherapie      Orthomoleculair   Biografie   Webshop

Wat is acupunctuur?

Wat is ooracupunctuur?

Doet acupunctuur pijn?

Deze vraag wordt vaak gesteld. Het is erg afhankelijk van de individuele patiĆ«nt. Meestal is er een beetje pijn als de naald ingebracht wordt, maar wij kunnen dit voorkomen door een speciale naaldtechniek. Er moet echter na het inbrengen van de naald altijd wel iets gevoeld worden voor het optimale effect, het zogenaamde Tae Qi gevoel, ook wel het de qi gevoel genoemd (zie hieronder).

Wat voor gevoel ontstaat na het inbrengen van de naald?

In principe zijn er 2 sensaties bij het inbrengen van de naald; bij het doorboren van de huid voelt men meestal weinig, door de techniek die we gebruiken en door de zeer dunne en scherpe naald. Meestal wordt er een licht prikje gevoeld. Daarna ontstaat een wat vreemd gevoel, dof, of tintelend, of een gevoel van warmte of zwaarte. Dit gevoel wordt door de oude Chinezen het aankomen van de Qi genoemd (Tae Qi gevoel) en geeft aan dat de naald in contact is gekomen met de vitale energie van het lichaam. Uit modern neurofysiologisch onderzoek is gebleken dat volgend op de aanwezigheid van dat gevoel bepaalde delen in de hersenen gestimuleerd worden.

Hoe lang duurt een behandeling?

Een behandeling  duurt meestal 2-3 kwartier; nadat de naalden er ingebracht zijn, blijven deze zo'n 20 minuten zitten en kunnen nog een aantal keren geactiveerd worden.

Hoe snel merk ik effect?

Meestal zijn er 6 behandelingen nodig, om echt te voelen of de acupunctuur werkt. Bij ziektes die lang aanwezig zijn is het gebleken dat sommige patiƫnten pas na 6-8 keer merken dat de behandeling effect heeft.

Zijn de acupunctuur naalden steriel?

Ja, we gebruiken altijd steriel verpakte acupunctuur naalden voor eenmalig gebruik.

Wat is Moxa?

Moxa is een preparaat op basis van een plant genaamd de Bijvoet of Artemisia vulgaris. Dit preparaat wordt soms in de acupunctuurpraktijk gebruikt wordt om bepaalde acupunctuurpunten of delen van het lichaam op de warmen. Naast de brandende moxa-sigaren, moxas-taven, kan ook een koontje van moxa op de acupunctuurnaald aangebracht en aangestoken worden. Dit geeft vaak een aangename warmte, die pijn snel kan verlichten.